Hauptinhalt
Publikationen
1. Peer-reviewed
2021
Szota, K., Schulte, K., & Christiansen, H. (2021). Kompetenzerleben von Psychotherapeut_innen im Umgang mit Kindern und Jugendlichen mit Gewalterfahrungen und Traumafolgestörungen. Kindheit und Entwicklung, 3, 193-202. (IF 1.404)
Schulte, K., Szota, K., & Christiansen, H. (2021). Die Entwicklung von Sexualität bei Kindern und Jugendlichen mit sexuellen Gewalterfahrungen. Eine systematische Übersicht über Auswirkungen auf die Sexualität. Kindheit und Entwicklung, 3, 173-183. (IF 1.404)
Christiansen, H. & Barke, A. (2021). Gewalterfahrungen und Traumafolgestörungen bei Kindern und Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung, 3, 137-143. (IF 1.404)
In-Albon, T., Shafiei, M., Christiansen, H., Könen, T., Gutzweiler, R., Schmitz, J. (2021). Development and Psychometric Properties of a Computer-Based Standardized Emotional Competence Inventory (MeKKi) for Preschoolers and School-Aged Children. Child Psychiatry Hum Dev., 2021 Jun 11. doi: 10.1007/s10578-021-01206-6. Epub ahead of print. PMID: 34117579. (5y IF 2.339)
Cosan, A. S., Schloß, S., Vasen, Z., Hausner, M., Christiansen, H., Becker, K., Skoluda, N., Nater, U. M., Pauli-Pott, U. (2021). Mother's hair cortisol and symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in her preschool child. Psychoneuroendocrinology. 2021 May 20;131:105279. doi: 10.1016/j.psyneuen.2021.105279. Epub ahead of print. PMID: 34087522. (IF 4.723)
Szota, K., Thielemann, J.F.B., Christiansen, H. et al. Cross-cultural adaption and psychometric investigation of the German version of the Evidence Based Practice Attitude Scale (EBPAS-36D). Health Res Policy Sys 19, 90 (2021). https://doi.org/10.1186/s12961-021-00736-8 (IF 2.544)
Christiansen, H., Hirsch, O., Beheshti, A., Chavanon, M. L. (2021). Emotions or attention – what are predictors for the development of childhood psychopathology? A longitudinal study with pre- and elementary school children. Curr Psychol (2021). https://doi.org/10.1007/s12144-021-01842-0 (IF 2.051)
Zemp, M., Hehlke, L., Strelow, A. E., Dort, M., & Christiansen, H. (2021). Einstellung und Intention zum Einsatz (in)effektiver Klassenmanagement-Interventionen von Lehrpersonen und Lehramtsstudierenden bei Schüler*innen mit ADHS: Eine Replikationsstudie. [Attitude and intention to use (in)effective classroom management interventions of teachers and pre-service teachers when dealing with pupils with ADHD: A replication study]. Psychologie in Erziehung und Unterricht. (IF 0.3)
Richter, J., Bittermann, A., Christiansen, H., Krämer, L. V., Kuhberg-Lasson, V., & Schneider, S. (in press). Der Forschungsbeitrag der deutschsprachigen Klinischen Psychologie zu Themen der psychischen Störungen und Psychotherapie. The research contribution of the German-speaking clinical psychology on topics of mental disorders and psychotherapy. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie. (IF 0.900)
Strelow, A.E.; Dort, M.; Schwinger, M.; Christiansen, H. (2021). Influences on Teachers’ Intention to Apply Classroom Management Strategies for Students with ADHD: A Model Analysis. Sustainability 2021, 13, 2558. https://doi.org/10.3390/su13052558 (IF 2.59)
Emser, T. S. & Christiansen, H. (2021). Perceived social support in children and adolescents with ADHD. Research in Developmental Disabilities. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103863 (IF 1.836)
Thorell, L.B., Skoglund, C., de la Peña, A.G., Baeyens, D. Fuermaier, A. B. M., Groom, M. J., Mammarella, I. C., van der Oord, S., van den Hoofdakker, B. J., Luman, M., Marques de Miranda, D. Siu, A. F. Y., Steinmayr, R., Idrees, I., Soares, L. S., Sörlin, M. Luque, J. L., Moscardino, U. M., Roch, M., Crisci, G., Christiansen, H. (2021). Parental experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic: differences between seven European countries and between children with and without mental health conditions. Eur Child Adolesc Psychiatry (2021). https://doi.org/10.1007/s00787-020-01706-1
2020
Brakemeier, E.-L., Wirkner, J., Knaevelsrud, C., Wurm, S., Christiansen, H., Lueken U., & Schneider, S. (2020). Die COVID-19-Pandemie als Herausforderung für die psychische Gesundheit: Gesundheitspolitische Ziele und Maßnahmen aus Sicht der Klinischen Psychologie und Psychotherapie. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000574. (IF 0.9)
Dort, M., Strelow, A.-E., Schwinger, M., & Christiansen, H. (2020). Working with Children with ADHD - A Latent Profile Analysis of Teachers’ and Psychotherapists’ Attitudes. ADHD and Related Problems in the Classroom: Perspectives for Sustainability, 12(22), 9691; https://doi.org/10.3390/su12229691. (IF 2.59)
Steinmayr, R., Lazarides, R., Weidinger, A., & Christiansen, H. (2020, November 18). Teaching and Learning During the COVID-19 School Lockdown: Realization and Associations with Parent-Perceived Students’ Academic Outcomes - A study and preliminary overview. https://doi.org/10.31219/osf.io/r724z
Christiansen, H. Chavanon, M.-L., Hirsch, O., Schmidt, M. H., Meyer, C., Müller, A., Rumpf, H.-J., Grigorev, I., Hoffmann, A. (2020). Use of machine learning to classify adult ADHD and other conditions based on the Conners’ Adult ADHD Rating Scales. Scientific Reports, 10, 18871. https://doi.org/10.1038/s41598-020-75868-y. (IF 5-years 4.576)
Rosner, R., Barke, A., Albrecht, B., Christiansen, H., Zarski, A.-C., Meichsner, F., Muche, R., Ebert, D., & Steil, R. (2020). BEST FOR CAN – Bringing empirically supported treatments to children and adoles-cents after child abuse and neglect: Study protocol. European Journal of Psychotraumatology, 11:1,1837531, DOI: 10.1080/20008198.2020.1837531. (IF 3.020)
Dort, M., Strelow, A. E., Schwinger, M., & Christiansen, H. (2020). What teachers think and know about ADHD: Validation of the ADHD-school-expectation questionnaire (ASE). International Journal of Disability, Development and Education, DOI: 10.1080/1034912X.2020.1843142. (IF 0.990)
Höhne, E., van der Meer, A.-S., Kamp-Becker, I., & Christiansen, H. (2020). A systematic review of risk and protective factors of mental health in unaccompanied minor refugees. European Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01678-2 (IF 3.339)
Dort, M., Strelow, A. E., French, B., Groom, M., Luman, M., Thorell, L., Biele, G., & Christiansen, H. (2020). Bibliometric review: Classroom management in ADHD – is there a communication gap concerning knowledge between scientific fields? Sustainability, 12, 6826. doi:10.3390/su12176826. (IF 2.59)
Strelow, A., Dort, M., Schwinger, M., & Christiansen, H. (2020). Influences on pre-service teachers’ intention to use classroom management strategies for students with ADHD: A model analysis. International Journal of Educational Research, 103, 101627. doi:10.1016/j.ijer.2020.101627 (IF 1.341)
Türk, S., Harbarth, S., Steinmayr, R., Neidhardt, E., Kamp-Becker, I., Equit, M. Wunsch, K., & Christiansen, H. (2020). Do German Children Differ? - A Validation of Conners Early Childhood. Journal of Attention Disorders, 1-14. https://doi.org/10.1177/1087054720907955 (IF 3.656)
Christiansen, H. & Paul, J. L. (2020). Unterstützung von Kindern mit psychisch erkrankten Eltern: Stand der Forschung und Vorstellung von zwei Praxisprojekten. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 5, 443-462.
Ulberstad, F., Boström, H., Chavanon, M.-L., Knollmann, M., Wiley, J., Christiansen, H., & Thorell, L. (2020). Objective measurement of attention deficit hyperactivity disorder symptoms outside the clinic using the QbCheck: Reliability and validity. Int J Methods Psychiatr Res. 2020;e1822.; https://doi.org/10.1002/mpr.1822 (IF 2.276)
Beheshti, A., Chavanon, M.-L., & Christiansen, H. (2020). Emotion dysregulation in adults with attention deficit hyperactivity disorder: A meta-analysis. BMC Psychiatry. https://doi.org/10.1186/s12888-020-2442-7 (IF 2.666)
Weber, L., Christiansen, H., & Chavanon, M.-L. (2020). Diagnoseerhebung mit strukturiertem Interview: Übereinstimmung von klinischem Urteil und Kinder-DIPS. Verhaltenstherapie. DOI: 10.1159/000505301 (IF 1.073)
Stracke, M., Thanhäuser, M., Lemmer, Girolamo, de G., & Christiansen, H. (2020). Review of: Do preventive interventions for children of mentally ill parents work? Results of a systematic review and a meta-analysis. Journal of Psychiatry and Psychology Research, 3(3): 173-175.
2019
In-Albon, T., Christiansen, H., Imort, S., Krause, K., Schlarb, A., Schneider, S., Schwarz, D., Weber, L., KODAP-Team & Velten, J. (2019). Forschungsnetzwerk KODAP. Pilotdaten zur Inanspruchnahmepopulation universitärer Psychotherapie-Ambulanzen für Kinder und Jugendliche. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 48 (1), 40–50. https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000528
Bergold, S., Christiansen, H., Steinmayr, R. (2019). Interrater Agreement and Discrepancy when Assessing Problem Behaviors, Social-Emotional Skills, and Developmental Status of Kindergarten Children. Journal of Clinical Psychology, 75:2210–2232. (IF 2.059)
Hirsch, O., Chavanon, M.-L., Christiansen, H. (2019). Emotional dysregulation subgroups in patients with adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): a cluster analytic approach. Scientific Reports, 9:5639 | https://doi.org/10.1038/s41598-019-42018-y. (IF 4.122)
Christiansen, H., Bauer, A., Fatima, B., Goodyear, M., Lund, I. O., Zechmeister, I., Paul, J. L. (2019). Improving identification and child-focused collaborative care for children of parents with a mental illness in Tyrol, Austria. Frontiers in Psychiatry, section Public Mental Health. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00233 (IF 2.857)
Christiansen, H., Reck, C., Zietlow, A.-L., Otto, K., Steinmayr, R., Wirthwein, L., Weigelt, S., Stark, R., Ebert, D. Buntrock, C., Krisam, J., Klose, C., Kieser, M., Schwenck, C. (2019). Children Of Mentally Ill Parents At Risk Evaluation (COMPARE): Design and methods of a randomized controlled multicenter study – part I. Front. Psychiatry. doi: 10.3389/fpsyt.2019.00128 (IF 2.857)
Stracke, M., Gilbert, K., Kieser, M., Klose, C., Krisam, J, Ebert, D. D., Buntrock, C., & Christiansen, H. (2019). COMPARE family (Children of Mentally Ill Parents At Risk Evaluation): A Study Protocol for a preventive intervention for children of mentally ill parents (Triple P, evidence-based program that enhances parentings skills, in addition to gold-standard CBT with the mentally ill parent) in a multicenter RCT – part II. Front. Psychiatry https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00054 (IF 2.857)
Christiansen, H., Hirsch, O., Albrecht, B., Chavanon, M.-L. (2019). Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and emotion regulation over the life-span. Current Psychiatry Reports, 2: 17. https://doi.org/10.1007/s11920-019-1003-6 (IF 3.864)
Bijlenga, D., Ulberstad, F., Thorell, L. B., Christiansen, H., Hirsch, O., & Kooij, J.J.S. (2019). Objective assessment of attention-deficit/hyperactivity disorder in older adults compared to controls using the QbTest. International Journal of Geriatric Psychiatry, 1, 1-8. DOI: 10.1002/gps.5163 (IF 2.94)
Piegenschke, K., Sihorsch, M., & Christiansen, H. (2019). Begleitete minderjährige Geflüchtete. Eine systematische Übersicht über psychologische Interventionen mit Familieneinbezug. Kindheit und Entwicklung, 28(3), 147–159. https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000285. (IF1.778)
Weber, L., Kamp-Becker, I., Christiansen, H., Mingebach, T. (2019). Treatment of child externalizing behavior problems: a comprehensive review and meta–meta‑analysis on efects of parent‑based interventions on parental characteristics. European Child & Adolescent Psychiatry, 28:1025–1036. https://doi.org/10.1007/s00787-018-1175-3 (IF 3.799 5-years).
2018
Thorell, L, Christiansen, H., Hammar, M., Berggren, S., Zander, E., & Bölte, S. (2018). Standardization and Cross-cultural Comparisons of the Swedish Conners 3® Rating Scales. Nordic Journal of Psychiatry, 72(8):613-620. doi: 10.1080/08039488.2018.151306. (IF 1.764)
Mingebach, T., Kamp-Becker, I., Christiansen, H., Weber, L. (2018). Meta-meta-analysis on the Effectiveness of parent-based Interventions for the Treatment of child externalizing behavior Problems. PlosOne. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202855 (IF 2.766)
Emser, T. S., Johnston, B. A., Steele, J. D., Kooij, S., Thorell, L. & Christiansen, H. (2018). Assessing ADHD symptoms in children and adults: Evaluating the role of objective measures. Behavioral and Brain Functions (BABF-D-17-00040R2). (5-year IF 2.492)
Mahdi, S., Ronzano, N., Knüppel, A., Dias, J. C., Albdah, A., Chien‑Ho, L., Almodayfer, O., Bluschke, A., Karande, S., Huang, H.-L., Christiansen, H., Granlund, M., de Vries, P. J., Coghill, D., Tannock, R., Rohde, L., & Bölte, S. (2018). An international clinical study of ability and disability in ADHD using the WHO‑ICF framework. European Child & Adolescent Psychiatry, 27:1305–1319. https://doi.org/10.1007/s00787-018-1124-1 (IF 3.295)
Hirsch, O., Chavanon, M., L., Riechmann, E., & Christiansen, H. (2018). Emotional dysregulation is a primary symptom in adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Affective Disorders, 232, 41-47. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.02.007 (IF 3.432)
Chavanon, M.-L., Riechmann, E., Sattler, F., Priester, S., Albrecht, B., Kis, B., & Christiansen, H. (2018). Emotionsregulation bei ADHS - Kardiovagale Kontrolle als Biomarker? Lernen und Lernstörungen, 1-13. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000204
2017
Christiansen, H., Brandt, S., Walter, V., Wabitsch, M., Rothenbacher, D., Brenner, H., Schimmelmann, B. G., Hirsch, O. (2017). Prediction of BMI at age 11 in a longitudinal sample of the Ulm Birth Cohort Study. PlosOne, 12(8): e0182338. doi: 10.1371/journal.pone.0182338. (IF 2.766)
Sattler, F. A., Franke, G. H., Christiansen, H. (2017). Mental health differences between German gay and bisexual men and population-based controls. BMC Psychiatry, 17: 267. doi: 10.1186/s12888-017-1435-7 (IF 2.613)
Thorell, L., B., Holst, Y., Christiansen, H., Kooij, J.J. S., Bijlenga, D., Sjöwall, D. (2017). Neuropsychological Deficits in Adults Age 60 and Above with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. European Psychiatry, 5, 90-96. (IF 3.912)
Sattler, F. A., Zeyen, H., Christiansen, H. (2017). Does sexual identity stress mediate the association between sexual identity and mental health? Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 4, 3, 296–303. http://dx.doi.org/10.1037/sgd0000232
Riechmann, E., Sattler, F. A., Christiansen, H., & Chavanon, M.-L. (2017). Emotionsregulation - Konzepte, Modellvorstellungen und aktuelle Befunde bei ADHS. Lernen und Lernstörungen, 6, 145-155.
Thanhäuser, M., Lemmer, Girolamo, de G., Christiansen, H. (2017). Do preventive interventions for children of mentally ill parents work? Results of a systematic review and meta-analysis. Current Opinion in Psychiatry, 30, 283–299. (IF 3.789)
Sattler, F. A., Christiansen, H. (2017). How do discrepancies between victimization and rejection expectations in gay and bisexual men relate to mental health problems? Frontiers in Psychology, Section Cognition, 8, 857. (IF 2.436)
Ruhmland, M. & Christiansen, H. (2017). Konzepte zu Grundlagen von ADHS und Interventionen im Unterricht bei Grundschullehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 2, 109-120.
Soff, C., Sotnikova, A., Christiansen, H., Becker, K., & Siniatchkin, M. (2017). Transcranial direct-current stimulation improves clinical symptoms in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. J Neural Transm., 124(1):133-144 (IF 2.776)
Hirsch, O., & Christiansen, H. (2017). Factorial structure and validity of the Quantified Behavior Test Plus (Qb+©). Assessment, 24(8), 1037 –1049. DOI: 10.1177/1073191116638426 (IF 3.108)
Schmidt, M., Reh, V., Hirsch, O., Rief, W., & Christiansen, H. (2017). Assessment of ADHD symptoms and the issue of cultural variation. Are Conners 3rd Rating Scales applicable to children and parents with migration background? Journal of Attention Disorders, 21(7) 587 –599. DOI: 10.1177/1087054713493319 (IF 3.668).
2016
Lübke, L., Meyer, J. & Christiansen, H. (2016). Effekte von Einstellungen und subjektiven Erwartungen der Lehrkräfte: Die Theorie des geplanten Verhaltens im Rahmen der inklusiven Beschulung. Empirische Sonderpädagogik, 3, 225-238.
Christiansen, H. (2016). ADHS über die Lebensspanne. Verhaltenstherapie, 26, 182-193. DOI:10.1159/000446337 (IF 0.512)
Anders, M., & Christiansen, H. (2016). Die Versorgung unbegleiteter minderjähriger Flüchtlinge – eine systematische Literaturübersicht zu psychologischen Interventionen. Kindheit und Entwicklung, 25 (4), 216–230. DOI: 10.1026/0942-5403/a000201 (IF 1.418)
Christiansen, H., Hirsch, O., Drechsler, R., Wanderer, S., Knospe, E.-L., Günther, T., & Lidzba, K. (2016). German validation of the Conners 3® rating scales for parents, teachers and children. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 44, 139-147. DOI: 10.1024/1422-4917/a000408. (IF 0.943)
Sattler, F., Wagner, U., & Christiansen, H. (2016). Effects of Minority Stress on Mental Health of Gay Men. PlosOne. DOI 10.1371/journal.pone.0150562. (IF 3.234)
Emser, T. S., Mazzucchelli, T. G., Christiansen, H., & Sanders, M. R. (2016). Child Adjustment and Parenting Efficacy Scale-Developmental Disability (CAPES-DD): Piloting of a new child and parenting assessment tool for children with a developmental disability. Research in Developmental Disabilities, 53-54, 158-177. DOI http://dx.doi.org/10.1016/j.ridd.2015.09.006. (IF 2.181)
2015
Anding, J., Röhrle, B., Grieshop, M., Schücking, B. & Christiansen, H. (2015). Correlates and couple comorbidity of postnatal depressive symptoms in mothers and fathers. Journal of Affective Disorders, 190, (15), 300-309. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2015.10.033. (IF 5-year: 3.939)
Schloß, S., Schramm, M., Christiansen, H., Scholz, K.-K., Schuh, L.C., Döpfner, M., Becker, K., Pauli-Pott, U. (2015). Expressed Emotion, Mutter-Kind-Beziehung und ADHS-Symptome im Vorschulalter – eine Studie zur Validität des deutschsprachigen Preschool Five Minute Speech Sample. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 43(6), 425-431. (IF 0.943)
Hirsch, O., & Christiansen, H. (2015). Faking ADHD? Symptom validity testing and its relation to self-reported, observer-reported symptoms, and neuropsychological measures of attention in adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 5, 1-12. DOI: 10.1177/1087054715596577. (IF 3.779)
Christiansen, H., Anding, J., Schrott, B., & Röhrle, B. (2015). Prevention for children of mentally ill parents – a pilot study of a group program. Frontiers in Developmental Psychology. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01494. (IF 2.6)
Anding, J., Röhrle, B., Grieshop, M., Schücking, B., & Christiansen, H. (2015). Early detection of postpartum depressive symptoms in mothers and fathers and its relation to midwives’ evaluation and service provision: a community-based study. Frontiers in Developmental Psychology Front. Pediatr. 08 July 2015. doi.org/10.3389/fped.2015.00062 (IF 2.6)
Markwort, I., Schmitz-Buhl, M, Christiansen, H., & Gouzoulis-Mayfrank, E. (2015). Psychisch kranke Eltern in stationärer Behandlung. Wie erleben sie ihre Kinder und ihr eigenes Erziehungsverhalten und wie viel Unterstützung wünschen sie sich? Psychiatrische Praxis, 43: 318-23, DOI 10.1055/s-0034-1387564 (IF 1.424)
Christiansen, H., Hirsch, O., Koenig, A., Steinmayr, R., Roehrle, B. (2015). Prevention of ADHD related problems: a universal preschool program. Health Education, 115, 3/4, 285-300. doi.org/10.1108/HE-03-2014-0040 (IF not available).
Herr, L., Mingebach, T., Becker, K., Christiansen, H., & Kamp-Becker, I. (2015). Wirksamkeit elternzentrierter Interventionen bei Kindern im Alter von zwei bis zwölf Jahren – ein systematisches Review. Kindheit und Entwicklung, 24, 6-19. (IF 1.418)
Reh, V., Schmidt, M. H., Lam, L., Schimmelmann, B. B., Hebebrand, J., Rief, W., & Christiansen, H. (2015). Behavioral Assessment of Core ADHD Symptoms Using the QbTest. Journal of Attention Disorders, 19(12) 1034–1045. DOI: 10.1177/1087054712472981 (IF 3.779).
2014
Christiansen, H., Reh, V., Schmidt, M., &, Rief, W. (2014). Slow cortical potential Neurofeedback and self-management training in outpatient care for children with ADHD: study protocol and first preliminary results of a randomized controlled trial. Frontiers in Human Neuroscience, doi: 10.3389/fnhum.2014.00943 (IF 2.9)
Hirsch, O., Kluckner, V.J., Brandt, S., Moss, A., Weck, M., Florath, I., Wabitsch, M., Hebebrand, J., Schimmelmann, B.G., & Christiansen, H. (2014). Restrained and external-emotional eating patterns in young overweight children – results of the Ulm Birth Cohort Study. PLOS ONE, DOI: 10.1371/journal.pone.0105303 (IF 5-year 4.24).
Reh, V., Schmidt, M., Rief, W., & Christiansen, H. (2014). Preliminary Evidence for Altered Motion Tracking-Based Hyperactivity in ADHD Siblings. Behavioral and Brain Functions, 10, 7. doi:10.1186/1744-9081-10-7 (IF 2.79)
2013
Hirsch, O., Hauschild, F., Schmidt, M. H., Baum, E., & Christiansen, H. (2013). Comparison of web-based and paper-based administration of ADHD questionnaires for adults. Journal of Medical Internet Research. DOI 10.2196/jmir.2225 (IF 4.8)
2012
Christiansen, H., Hirsch, O., Philipsen, A., Oades, R. D., Matthies, S., Hebebrand, J., Uekermann, J., Abdel-Hamid, M., Kraemer, M., Wiltfang, J., Graf, E., Colla, M., Sobanski, E., Alm, B., Rösler, M., Jacob, C., Jans, T., Huss, M., Schimmelmann, B. G., & Kis, B. (2012). German validation of the Conners Adult ADHD Rating Scales – self-report (CAARS-S): confirmation of factor structure in a large sample of patients with ADHD. Journal of Attention Disorders, 17(8) 690–698. DOI: 10.1177/1087054711435680. (IF 2.447)
Christiansen, H., Kis, B., Hirsch, O., Matthies, S., Hebebrand, J., Uekermann, J., Abdel-Hamid, M., Kraemer, M., Wiltfang, J., Graf, E., Colla, M., Sobanski, E., Alm, B., Rösler, M., Jacob, C., Jans, T., Huss, M., Schimmelmann, B. G., & Philipsen, A. (2012). German validation of the Conners Adult ADHD Rating Scales (CAARS) II: Reliability, validity, diagnostic sensitivity and specificity. European Psychiatry, 27, 321-328. (IF 3.365)
2011
Sonuga-Barke, E. J. S., Kumsta, R., Schlotz, W., Lasky-Su, J., Marco, R., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R., Banaschewski, T., Mulligan, A., Mueller, U., Andreou, P., Christiansen, H., Gabriels, I., Uebel, H., Kuntsi, J., Franke, B., Buitelaar, J., Ebstein, R., Gill, M., Anney, R., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H. C., Asherson, P., & Faraone, S.V. (2011). A functional variant of the serotonin transporter gene (SLC6A4) moderates impulsive choice in ADHD boys and siblings. Biological Psychiatry, 70, 230-236. (IF 8.926)
Christiansen, H., Kis, B., Hirsch, O., Philipsen, A., Henneck, M., Panczuk, A., Pietrowsky, R., Hebebrand, J., & Schimmelmann, B. G. (2011). German validation of the Conners Adult ADHD Rating Scales – self-report (CAARS-S) I: Factor structure and normative data. European Psychiatry, 26, 100-107. (IF 3.365)
2010
Christiansen, H., Oades, R. D., Psychogiou, L., Hauffa, B. P., & Sonuga-Barke, E. (2010). Does the cortisol response to stress mediate the link between expressed emotion and oppositonal behavior in Attention-Deficit/Hyperactivity-Disorder (ADHD)? Behavioral and Brain Functions, 6, 45. (IF 2.34)
Frings, M., Gaertner, K., Buderath, P., Christiansen, H., Gerwig, M., Hein-Kropp, C., Schoch, B., Hebebrand, J., & Timmann, D. (2010). Megalographia in Children with Cerebellar Lesions and in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Cerebellum, 9, 429-432. (IF 3.847)
Christiansen, H., & Oades, R. D. (2010). Negative priming within a Stroop task in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), their siblings and independent controls. Journal of Attention Disorders, 13, 497-504. (IF 2.447)
Uebel, H., Albrecht, B., Asherson, P., Börger, N. A., Butler, L, Chen, W., Christiansen, H., Heise, A., Kuntsi, J., Schäfer, U., Andreou, P., Manor, I., Marco, R., Meidad, S., Miranda, A., Mulligan, A., Oades, R. D., van der Meere, J., Faraone, S. V., Rothenberger, A., & Banaschewski, T. (2010). Performance variability, impulsivity errors and the impact of incentives as gender-independent endophenotypes for ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 210-218. (IF 4.854)
Frings, M., Gaertner, K., Buderath, P., Gerwig, M., Christiansen, H., Schoch, B., Gizewski, E. R., Hebebrand, J., & Timmann, D. (2010). Timing of conditioned eyeblink responses is impaired in children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Experimental Brain Research, 201, 167-176. (IF 2.195)
2009
Wild-Wall, N., Oades, R. D., Schmidt-Wessels, M., Christiansen, H., & Falkenstein, M. (2009). Neural activity associated with executive functions in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). International Journal of Psychophysiology, 74, 19-27. (IF 2.264)
Marco, R., Miranda, A., Schlotz, W., Melia, A., Mulligan, A., Mueller, U., Andreou, P., Butler, L., Christiansen, H., Gabriels, I., Medad, S., Uebel, H., Asherson, P., Banaschewski, T., Gill, M., Kuntsi, J., Manor, I., Mulas, F., Oades, R. D., Roeyers, H., Steinhausen, H. C., Faraone, S.V., & Sonuga-Barke, E. J. S. (2009). Delay and reward choice in ADHD: an experimental test of the role of delay aversion. Neuropsychology, 23, 367-380. (IF 3.201)
Buderath, P., Gärtner, K., Frings, M., Christiansen, H., Schoch, B., Konczak, J., Gizewski, E. R., Hebebrand, J., & Timmann, D. (2009). Postural and gait performance in children with attention-deficit-hyperactivity-disorder. Gait and Posture, 29, 249-254. (IF 2.743)
Mulligan, A., Anney, R. J. L., O'Regan, M., Chen, W., Butler, L., Fitzgerald, M., Buitelaar, J. K., Steinhausen, H. C., Rothenberger, A., Minderaa, R. B., Nijmeijer, J., Hoekstra, P. J., Oades, R. D., Roeyers, H., Buschgens, C. J. M., Christiansen, H., Franke, B., Gabriels, I., Hartman, C., Kuntsi, J., Marco, R., Meidad, S., Mueller, U., Psychogiou, L., Rommelse, N. N. J., Thompson, M., Uebel, H., Banaschewski, T., Ebstein, R. P., Eisenberg, J., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Sergeant, J. A., Sonuga-Barke, E. J. S., Asherson, P., Faraone, S.V., & Gill, M. (2009). Autistic symptoms in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: a familial trait which correlates with conduct, oppositional defiant, language and motor disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39, 197-209. (IF 3.348)
2008
Oades, R. D. Lasky-Su, J., Christiansen, H., Faraone, S. V., Sonuga-Barke, E. J. S., Banaschewski, T., Chen, W., Anney, R. J. L., Buitelaar, J. K., Ebstein, R. P., Franke, B., Gill, M., Miranda, A., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Steinhausen, H. C., Taylor, E. A., Thompson, M., & Asherson, P. (2008). The influence of serotonin- and other genes on impulsive behavioral aggression and cognitive impulsivity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Findings from a family-based association test (FBAT) analysis. Behavioral and Brain Functions, 4, 48. (IF 2.30)
Anney, R. J. L., Lasky-Su, J., ÓıDúshláine, C., Kenny, E., Neale, B., Mulligan, A., Franke, B., Zhou, K., Chen, W., Christiansen, H., Arias-Vásquez, A., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Ebstein, R., Miranda, A., Fernando M., Oades, R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Sonuga-Barke, E. J. S., Steinhausen, H. C., Asherson, P., Faraone, S. V., & Gill, M. (2008). Conduct Disorder and ADHD: Evaluation of Conduct Problems as a Categorical and Quantitative Trait in the International Multicentre ADHD Genetics Study. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics, 147B, 1369-1378. (IF 4.224)
Xu, X., Aysimi, E, Anney, R. J. L., Brookes, K. J., Franke, B., Zhou, K., Buschgens, C., Chen, W., Christiansen, H., Eisenberg, J., Gabriëls, I., Manor, I., Marco, R., Mueller, U. C., Mulligan, A., Rommelse, N. N. J., Thompson, M., Uebel, H., Banaschewski, T., Buitelaar, J. K., Ebstein, R. P., Gill, M., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Sonuga-Barke, E. J. S., Steinhausen, H. C., Taylor, E. A., Faraone, S. V., & Asherson, P. (2008). No association between two polymorphisms of the serotonin transporter gene and combined type attention deficit hyperactivity disorder. American Journal of Medical Genetics Part B, 147, 1306-1309. (IF 4.22)
Christiansen, H., Chen, W., Oades, R. D., Asherson, P., Taylor, E. A., Lasky-Su, J., Zhou, K., Banaschewski, T., Buschgens, C., Franke, B., Gabriels, I., Manor, I., Marco, R., Mueller, U., Mulligan, A., Psychogiou, L., Rommelse, N. N. J., Uebel, H., Buitelaar, J. K., Ebstein, R., Eisenberg, J., Gill, M., Miranda, A., Mulas, F., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Sonuga-Barke, E. J. S., Steinhausen, H. C., Thompson, M., & Faraone, S.V. (2008). Co-transmission of Conduct Problems with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: familial evidence for a distinct disorder. Journal of Neural Transmission, 115, 163-175. (IF 2.67)
Asherson, P., Zhou, K., Anney, R. J. L., Franke, B., Buitelaar, J. K., Ebstein, R., Gill, M., Sham, P., Altink, M., Arnold, R., Bistakou, P., Boer, F., Brookes, K. J., Buschgens, C., Butler, L. Campbell, D., Chen, W., Christiansen, H., Feldman, L., Fleischman, K., Fliers, E., Howe-Forbes, R., Goldfarb, A., Heise, A., Gabriels, I., Johansson, L., Lubetzki, I., Marco, R., Medad, S., Minderaa, R. B., Mulas, F., Mueller, U., Mulligan, A., Rabin, K., Rommelse, N. N. J., Sethna, V., Sorohan, J., Uebel, H., Psychogiou, L., Weeks, A., Barrett, R., Xu, X., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E. J. S., Eisenberg, J., Manor, I., Miranda, A., Oades, R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Steinhausen, H. C., Taylor, E.A., Thompson, M., & Faraone, S.V. (2008). A high density SNP linkage scan with 142 combined subtype ADHD sib pairs identifies replicated linkage regions on chromosomes 9 and 16. Molecular Psychiatry, 13, 514-521. (IF 12.537)
Zhou, K., Asherson, P., Sham, P., Anney, R. J. L., Franke, B., Buitelaar, J. K., Ebstein, R., Gill, M., Brookes, K.-J., Buschgens, C., Campbell, D., Chen, W., Christiansen, H., Fliers, E., Gabriels, I., Johansson, L., Marco, R., Mulas, F., Mueller, U., Mulligan, A., Neale, B. M., Rijsdijk, F., Rommelse, N. N. J., Uebel, H., Psychogiou, L., Xu, X., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E. J. S., Eisenberg, J., Manor, I., Miranda, A., Oades, R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Steinhausen, H. C., Taylor, E. A., Thompson, M., & Faraone, S.V. (2008). Linkage to Chromosome 1p36 for Attention Deficit Hyperactivity Disorder Traits in School and Home Settings. Biological Psychiatry, 64, 571-576. (IF 8.672)
Oades, R. D., & Christiansen, H. (2008). Cognitive switching processes in young people with attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of Clinical Neuropsychology, 23, 21-32. (IF 2.16)
Chen, W., & IMAGE consortium [Zhou, K., Sham, P., Cambell, D., Boholst, M. J., Knight, J., Andreou, P., Arnold, R., Boer, F., Buschgens, C., Butler, L., Christiansen, H., Feldman, L., Fleischman, K., Fliers, E., Howe-Forbes, R., Goldfarb, A., Heise, A., Gabriels, I., Kuntsi, J., Lubetzki, I., Marco, R., Medad, S., Mueller, U., Mulligan, A., Rabin, K., Rommelse, N. N. J., Sethna, V., Sorohan, J., Uebel, H., Craig, I., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E. J. S., Buitelaar, J. K., Eisenberg, J., Ebstein, R., Gill, M., McGuffin, P., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R. D., Plomin, R., Roeyers, H., Rothenberger, A., Steinhausen, H. C., Sergeant, J. A., Taylor, E. A., Thompson, M., Faraone, S. V., & Asherson, P.] (2008). DSM-IV combined type ADHD shows familial association with sibling trait scores: A sampling strategy for QTL linkage. American Journal of Medical Genetics part B, 147B, 1450-1460. (IF 4.22)
Sonuga-Barke, E. J. S., Brookes, K. J., Buitelaar, J. K., Anney, R., Bitsakou, P., Baeyens, D., Buschgens, C., Chen, W., Christiansen, H., Eisenberg, J., Kuntsi, J., Manor, I., Meliá, A., Mulligan, A., Rommelse, N., Mueller, U., Uebel, H., Banaschewski, T., Ebstein, R., Franke, B., Gill, M., Miranda, A., Oades, R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Steinhausen, H. C., Thompson, M., Taylor, E. A., Asherson, P., & Faraone, S.V. (2008). Intelligence in DSM-IV combined type attention-deficit/hyperactivity disorder is not predicted by either dopamine receptor/transporter genes or other previously identified risk alleles for attention-deficit/hyperactivity disorder. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics, 147, 316-319. (IF 4.224)
2007
Andreou, P., Neale, B. M., Chen, W., Christiansen, H., Gabriels, I., Heise, A., Meidad, S., Mueller, U., Uebel, H., Banaschewski, T., Manor, I., Oades R. D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sham, P., Steinhausen, H. C., Asherson, P., & Kuntsi, J. (2007). Reaction time performance in ADHD: improvement under fast-incentive condition and familial effects. Psychological Medicine, 37, 1703-1716. (IF 4.212)
2006
Schimmelmann, B. G., Friedel, S., Christiansen, H., Dempfle, A., Hinney, A., & Hebebrand, J. (2006). Genetic findings in Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 34, 425-433.
Brookes, K., Xu, X., Chen, W., Zhou, K., Neale, B. M., Lowe, N., Anney, R., Franke, B., Gill, M., Ebstein, R., Buitelaar, J. K., Sham, P., Campbell, D., Knight, J., Andreou, P., Altink, M., Arnold, R., Boer, F., Buschgens, C., Butler, L., Christiansen, H., Feldman, L., Fleischman, K., Fliers, E., Howe-Forbes, R., Goldfarb, A., Heise, A., Gabriels, I., Korn-Lubetzki, I., Johansson, L., Marco, R., Medad, S., Minderaa, R., Mulas, F., Mueller, U., Mulligan, A., Rabin, K., Rommelse, N. N. J., Sethna, V., Sorohan, J., Uebel, H., Psychogiou, L., Weeks, A., Barrett, R., Craig, I., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E. J. S., Eisenberg, J., Kuntsi, J., Manor, I., McGuffin, P., Miranda, A., Oades, R.D., Plomin, R., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J. A., Steinhausen, H. C., Taylor, E. A., Thompson, M., Faraone, S.V., & Asherson, P. (2006). The analysis of 51 genes in DM-IV combined type attention deficit hyperactivity disorder: association signals in DRD4, DAT1 and 16 other genes. Molecular Psychiatry, 11, 934-953. (IF 12.537)
2005
Oades, R. D., & Christiansen, H. (2005). ADHD theories still need to take more on board: Serotonin and pre-executive variablity. Commentary* on “A dynamic developmental theory of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) predominantly hyperactive/impulsive and combined subtypes” by T. Sagvolden, E. B. Johansen, H. Aase and V. A. Russell. Behavioral and Brain Sciences, 28, 397-454, (438*). (IF 12.818)
2. Buchbeiträge
Christiansen, H., & Philipsen, A. (2021). Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen im Kindes- und Erwachsenenalter. In W. Rief, E. Schramm & B. Strauß (Hrsg.), Psychotherapie. Ein kompetenzorientiertes Lehrbuch (323-332). München: Elsevier.
Christiansen, H. & Paul, J. L. (2021). Aus dem Blickfeld: Versorgung von Kindern mit psychisch erkrankten Eltern. In R. Schmid (Hrsg)., Viel zu viel und doch zu wenig. Über- und Unterversorgung in der Medizin (S. 319-328). Berlin u.a.: Springer.
Christiansen, H., & Steinmayr, R. (2020). Kinder und Jugendliche während der Corona-Krise: Belastung sozialer Beziehungen sowie Verschärfung der Teilhabeungerechtigkeit. In U. E. Kemmesies & G. Trabert (Hrsg.), Solidarität in Zeiten von Corona und darüber hinaus (S. 59-63). München: Oekom.
Christiansen, H., Röhrle, B., Fahrer, J., Stracke, M., Dobener, L.-M. (2020). Kinder von Eltern mit psychischen Erkrankungen. State of the Art für Psychotherapeutinnen, Pädiaterinnen, Pädagoginnen. Berlin u.a.: Springer. 10.1007/978-3-658-30519-2
Schwenck, C., Christiansen, H., & Goetz, M. (2020). Children of parents with mental illness (COPMI). In J. M. Rey, A. Martin (eds), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 2020. https://iacapap.org/content/uploads/J.13-COPMI-2020.pdf
Chavanon, M.-L., & Christiansen, H. (2019). Soziale Angststörung – Diagnostik bei Kindern und Jugendlichen. In A.-K. Richter (Hrsg.), EMDR bei Sozialen Angststörungen (S. 114-141). Stuttgart: Klett-Cotta.
Schlottke, P. F., Strehl, U., & Christiansen, H. (2019). Aufmerksamkeitsstörung. In S. Schneider& J. Margraf (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 3, Psychologische Therapie bei Indikationen im Kindes- und Jugendalter (S. 429-451). 2. Auflage. Berlin u. a., Springer.
Hechler, T., & Christiansen, H. (2019). Chronischer Schmerz bei Kindern und Jugendlichen. In T. Schnell, K. Schnell (Hrsg.), Handbuch Klinische Psychologie (S. 2-22). Berlin u. a.: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45995-9_36-1
Türk, S., & Christiansen, H. (2018). Prävention der ADHS. In Christiansen, H., Ebert, D., & Röhrle, B. (Hrsg.). Prävention und Gesundheitsförderung Bd. VI. Entwicklungen und Perspektiven. Fortschritte der Gemeindepsychologie und Gesundheitsförderung Band 24 (S. 393-422). Tübingen: DGVT-Verlag
Röhrle, B., & Christiansen, H. (2018). Efficacy: Prävention psychischer Störungen und Förderung psychischer Gesundheit: Eine Meta-Meta-Analyse. In Christiansen, H., Ebert, D., & Röhrle, B. (Hrsg.). Prävention und Gesundheitsförderung Bd. VI. Entwicklungen und Perspektiven. Fortschritte der Gemeindepsychologie und Gesundheitsförderung Band 24 (S. 13-36). Tübingen: DGVT-Verlag
Christiansen, H. & Hoberg, K. (2018). Hyperaktivität und Impulsivität. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt, & S. R. Buch (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (S. 251-259). 5. Überarbeitete Auflage. Weinheim: Beltz.
Christiansen, H., Anding, J., & Donath, L. (2014). Interventionen für Kinder psychisch kranker Eltern. In M. Kölch, U. Ziegenhain, J.M. Fegert (Hrsg.), Kinder psychisch kranker Eltern. Herausforderung für eine interdisziplinäre Kooperation in Betreuung und Versorgung (S. 80-105). Weinheim und Basel: Beltz Juventa.
Anding, J., Schilling, R., Christiansen, H., Grieshop, M., Schücking, B., & Röhrle, B. (2013). Die Hebammenpräventionsstudie – Hintergründe und Ergebnisse zur zeitlichen Ausweitung der Wochenbetreuung. In B. Röhrle & H. Christiansen (Hrsg.), Hilfen für Kinder und Jugendliche in schwierigen Situationen (S. 67-110). Tübingen: DGVT-Verlag.
Christiansen, H., & Röhrle B. (2013). Prävention von chronischen körperlichen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. In: M. Pinquart (Hrsg.), Wenn Kinder und Jugendliche körperlich chronisch krank sind (S. 135-149). Berlin u.a.: Springer.
Grieshop, M., Röhrle, B., Christiansen, H., Schücking, B. (2012). Gesundheitsförderung durch verlängerte Wochenbettbetreuung nach der Geburt. In Dorn, A., Kimmich-Laux, D., Richter-Appelt, H., Rauchfuß, M. (Hrsg.). Die Psyche im Spiegel der Hormone. Beiträge der 40. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Psychosomatische Frauenheilkunde und Geburtshilfe e. V. 2011. Frankfurt am Main: Mabuse Verlag.
Christiansen, H., & Röhrle, B. (2012). Psychische Störungen des Kindes- und Jugendalters. In: M. Berking, W. Rief (Hrsg.), Klinische Psychologie und Psychotherapie für Bachelor Studierende, Bd. I (S. 213-234). Berlin u. a.: Springer.
Röhrle, B., Behner, C., & Christiansen, H. (2012). Prävention. In: M. Berking, W. Rief (Hrsg.), Klinische Psychologie und Psychotherapie für Bachelor Studierende, Bd. II (S. 141-148). Berlin u. a.: Springer.
Christiansen, H. (2011). Präventive Interventionen für Familien mit psychischen Erkrankungen. In: B. Görres, T. Pirsig (Hrsg.), Kleine Held(inn)en in Not – Prävention und Gesundheitsförderung für Kinder psychisch erkrankter Eltern (S. 32-44). Bonn: Psychiatrie-Verlag.
Christiansen, H., Mattejat, F., & Röhrle, B. (2010). Wirksamkeitsbefunde Kinder psychisch kranker Eltern. In: S. Wiegand-Grefe, F. Mattejat, A. Lenz (Hrsg.), Kinder mit psychisch kranken Eltern. Klinik und Forschung (S. 458-481). Göttingen: Vandenhoek & Rupprecht.
Christiansen, H. (2009). Komorbide Störungen bei Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung. ADHS und der Einfluss von Expressed Emotion (EE) auf komorbide Störungen des Sozialverhaltens. Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag.
Röhrle, B., & Christiansen, H. (2009). Psychische Gesundheit – Essstörungen, internalisierende, externalisierende Verhaltens- und Lernstörungen. In: E. M. Bitzer, U. Walter, H. Lingner und F.-W. Schwartz (Hrsg), Kindergesundheit stärken (S. 186-200). Berlin u. a.: Springer.
Röhrle, B., & Christiansen, H. (2009). Psychische Erkrankung eines Elternteils. In: A. Lohaus und H. Domsch (Hrsg.), Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (S. 259-269). Heidelberg: Springer.
Christiansen, H., Frötscher, F., Plack, K., & Röhrle, B. (2009). Wirksame Komponenten in der Suchtprävention: ausgesuchte Studien und Ergebnistrends. In: R. Hanewinkel und B. Roehrle (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung. Band IV: Prävention von Sucht und Substanzmissbrauch (S. 135-164). Tübingen: DGVT.
Christiansen, H. (2005). Luise Berthold. In: K. Köhler, B. Dedner, W. Strickhausen (Hrsg.), Germanistik und Kunstwissenschaften im "Dritten Reich": Marburger Entwicklungen 1920-1950 (S. 201-212). München: Sauer.
3. Herausgeberschaften
In-Albon, T., Christiansen, H., & Schwenck, C. (seit 2020). Klinische Psychologie und Psychotherapie bei Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen. (Buchreihe). Stuttgart: Kohlhammer.
Christiansen, H., Bodenmann, G., In-Albon, T., Lomnitzer, K., Schwenck, C. (Hrsg.) (seit 2018). Psychologische Kinderbücher. (Buchreihe). Bern u. Göttingen: Hogrefe.
Christiansen, H., Ebert, D., & Röhrle, B. (Hrsg.) (2018). Prävention und Gesundheitsförderung Bd. VI. Entwicklungen und Perspektiven. Fortschritte der Gemeindepsychologie und Gesundheitsförderung Band 24. Tübingen: DGVT-Verlag.
Christiansen, H., Steinmayr, R., Wirthwein, L., Hirsch, O. (Eds.) (2015). Determinants, prevention, and therapy of children's and adolescent's psychological illness and well-being. Frontiers in Developmental Psychology.
Röhrle, B., & Christiansen, H. (2013). Prävention und Gesundheitsförderung Bd. V. Hilfen für Kinder und Jugendliche in schwierigen Situationen. Tübingen: DGVT-Verlag.
Christiansen, H. als Mitglied der Freien Arbeitsgruppe Hochschulpolitik Marburg (1998). Globalisierung und Bildung: Hochschulfinanzierung im Kreuzfeuer. Marburg: BdWi-Verlag.
4. Weitere Publikationen
Christiansen, H. (2018). Unterstützung von Kindern mit psychisch erkrankten Eltern: Stand der Forschung und Vorstellung von zwei Praxisprojekten. Kinderkrankenschwester, 390-395.Emser, T., Harbarth, S., Christiansen, H. (2015). Neurofeedback und Selbstmanagement-Training im ambulanten Setting für Kinder mit ADHS: Studienprotokoll und erste vorläufige Ergebnisse einer randomisiert kontrollierten Studie. Juvemus, 35, 16-20.
Christiansen, H. (2015). Buchbesprechung: „Becker, N. (2014). Schwierig oder krank? ADHS zwischen Pädagogik und Psychiatrie. Hoberg, K. (2013). Schulratgeber ADHS. Ein Leitfaden für LehrerInnen.“ Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 29, 1-6. DOI 10.1024/1010-0652/a000146
Christiansen, H. (2012). Wieso ist Papa so komisch? Fiduz, 29, 18-19.
Grieshop, M., Christiansen, H., Röhrle, B., & Schücking, B. (2011). Verlängerte Wochenbettbetreuung durch Hebammen in Bayern und Rheinland-Pfalz. Hebammeninfo, 2, 33-34.
Christiansen, H. (2005). Buchbesprechung. Der Friederich, der Friederich, das war ein arger Wüterich. Training mit aggressiven Kindern. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 33, 324.
5. Testverfahren
Harbarth, S., Steinmayr, R., Neidhardt, E., Christiansen, H. (2018). Conners-EC: Deutsche Adaptation der Conners Early Childhood Scalen. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Christiansen, H., Hirsch, O., Abdel-Hamid, M., Kis, B. (2014). CAARS: Deutsche Adaptation der Conners Adult ADHD Rating Scales (CAARS). Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Lidzba, K., Christiansen, H., Drechsler, R. (2013). Conners-3D: Deutsche Adaptation der Conners 3rd EditionTM (Conners 3) TM. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
6. Übersetzungen
Christiansen, H., Türk, S. (2017). Entscheidungsbaum für schwache Schulleistungen. In: M. B. First, W. Rief (dt. Ausgabe), Handbuch der Differenzialdiagnosen – DSM-5®, S. 29-32. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Christiansen, H., Türk, S. (2017). Entscheidungsbaum für Verhaltensprobleme bei einem Kind oder Jugendlichen. In: M. B. First, W. Rief (dt. Ausgabe), Handbuch der Differenzialdiagnosen – DSM-5®, S. 33-38. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Christiansen, H., Türk, S. (2017). Entscheidungsbaum für Sprachstörungen. In: M. B. First, W. Rief (dt. Ausgabe), Handbuch der Differenzialdiagnosen – DSM-5®, S. 39-44. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Christiansen, H., Türk, S. (2017). Entscheidungsbaum für Ablenkbarkeit. In: M. B. First, W. Rief (dt. Ausgabe), Handbuch der Differenzialdiagnosen – DSM-5®, S. 45-48. Göttingen und Bern: Hogrefe-Verlag.
Christiansen, H., Legner, B., Klessmann, L., & Oades, R. D. (2012). Conners Early Childhood Rating Scales (Conners EC). Multi-Health Systems Inc.
Christiansen, H., Dittrich, A. M., Oades, R. D., Pinquart, M., & Schimmelmann, B. G. (2011). Parents’ Evaluation of Developmental Status (PEDS). Ellsworth & Vandermeer Press/Forepath.org, LLC PEDSTEST.COM
Lidzba, K., Christiansen, H. Oades, R. D., & Roden, A. (2010). Conners’ Rating Scales for Parents, Teachers, and Self-ratings. Multi-Health Systems Inc.
Christiansen, H., Schimmelmann, B. G., Oades, R. D., & Hebebrand, J. (2007). Conners’ Adult ADHD Rating Scales Self-Rating (CAARS-S: L/S). Multi-Health Systems Inc.
Christiansen, H., Schimmelmann, B. G., Oades, R. D., & Hebebrand, J. (2007). Conners’ Adult ADHD Rating Scales Observer-Rating (CAARS-O: L/S). Multi-Health Systems Inc.
7. Editorentätigkeit
Seit 2021 Herausgeberin Kindheit und Entwicklung
Seit 2016 Editorial Board European Journal of Psychology & Educational Studies
Seit 2016 Editorial Board Journal of Abnormal Child Psychology
2016-2020 Beirat der Zeitschrift Kindheit und Entwicklung
Seit 2016 Beirat der Zeitschrift Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
2014-2020 Academic Editor PLOS ONE
2013-2015 Topic Editor Frontiers in Psychology
8. Ad hoc Journal Reviews
Acta Psychiatrica Scandinavica • Clinical Practice • Clinical Psychology Review • Dove Medical Press • Early Intervention in Psychiatry • European Child & Adolescent Psychiatry • Healthcare • Health Education • International Journal of Behavioral Development • International Journal of Developmental Neuroscience • International Journal of Methods in Psychiatric Research • International Journal of Obesity • Journal of Abnormal Child Psychology • Journal of Attention Disorders • Journal of Individual Differences • Journal of Pediatric Psychology • Journal of Personality Assessment • Journal of Psychiatric Research • Kindheit und Entwicklung • Neuropsychiatry • Nutrients • Perceptual & Motor Skills • PLoS One • Psychoneuroendocrinology • Psychopathology • Psychotherapie - Psychosomatik - Medizinische Psychologie • Psychiatry Research • The American Journal of Psychology • The Lancet Psychiatry • The Journal of Child Psychology and Psychiatry • Verhaltenstherapie •Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie • Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie •Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie
9. Grant Reviews
Österreichische Nationalbank Jubiläumsfonds
Israel Science Foundation (ISF)
Innovationsfonds