Hauptinhalt
margrafs@staff.uni-marburg.de
Research Interests
Behavioral Dentistry: Dental anxiety in children and adults, oral hygiene behavior, prevention of oral diseases
Action monitoring
Sex differences in general knowledge
Affiliations and education
1994-present
Senior lecturer (Differential and Personality Psychology, Psychological Assessment)
1990-1993
Lecturer Universität Eichstätt (Psychological Assessment, Prof. Dr. E. Plaum)
1977-1993
Department of Psychology, Goethe-Universität Frankfurt (Psychological Assessment, Prof. Dr. A. Degenhardt)
1980-1985
Center of Stomatology (Zentrum f. Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde), Department of Orthodontics (Prof. Dr. P. Schopf), Goethe-Universität Frankfurt
1986
Dr.phil., Gutenberg-Universität Mainz (Mainz, Germany), Department of Psychology, Title of thesis: Dental anxiety, cognitive control, and self-concept in children (Advisors: Prof. Dr. O.Ewert, Prof. Dr. H. Benesch)
1977
Diploma in Psychology, Goethe-Universtität Frankfurt (Frankfurt, Germany)
Selected Publications
Buhrow, N., Margraf-Stiksrud, J., & Heinrichs, N. (2016). Ängstliche Patienten im zahnärztlichen Praxisalltag - Eine Fragebogenuntersuchung. Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift, 71(3), 207-216.
Margraf-Stiksrud, J. (2015). Orale Habits. Stomatologie, 112, 23-28.
Harnacke, D., Stein, K., Stein, P., Margraf-Stiksrud, J., & Deinzer, R. (2015). Training in different brushing techniques in relation to efficacy of oral hygiene in young adults: a randomized controlled trial. Journal of Clinical Periodontology, 43(1), 46-52.
Steinmayr, R., Bergold, S., Margraf-Stiksrud, J., & Freund, P. A. (2015). Gender differences on general knowledge tests: Are they due to Differential Item Functioning? Intelligence, 50, 164-174.
Stemmler, G., & Margraf-Stiksrud, J. (Eds.). (2015). Lehrbuch Psychologische Diagnostik. Bern: Huber.
Harnacke, D., Winterfeld, T., Erhardt, J., Schlueter, N., Ganss, C., Margraf-Stiksrud, J., & Deinzer, R. (2014). What is the Best Predictor for Oral Cleanliness After Brushing? Results from an Observational Cohort Study. Journal of Periodontology. doi: 10.1902/jop.2014.140152
Leonhardt, C., Margraf-Stiksrud, J., Badners, L., Szerencsi, A., & Maier, R. F. (2014). Does the "Teddy Bear Hospital" enhance preschool children's knowledge? A pilot study with a pre/post-case control design in Germany. Journal of Health Psychology, 19(10), 1250-1260.
Winterfeld, T., Schlueter, N., Harnacke, D., Illig, J., Margraf-Stiksrud, J., Deinzer, R., & Ganss, C. (2014). Toothbrushing and flossing behaviour in young adults - a video observation. Clinical Oral Investigations, 7. doi: DOI 10.1007/s00784-014-1306-2
Margraf-Stiksrud, J., Stein, S., & Pieper, K. (2013). Was lernen Kinder durch die Intensivprophylaxe im Rahmen des Marburger Modells? Psychologische Ergebnisse. Oralprophylaxe und Kinderzahnheilkunde, 35(1), 34-38.
Margraf-Stiksrud, J.. (2013). Der ängstliche Patient. Zahnmedizin up2date, 7(3), 271-291.
Pieper, K., Weber, K., Margraf-Stiksrud, J., Heinzel-Gutenbrunner, M., Stein, S., & Jablonski-Momeni, A. (2013). Evaluation of a preventive program aiming at children with increased caries risk using ICDAS II criteria. Clinical Oral Investigations, 17, 2049-2055.
Pieper, K., Weber, K., Margraf-Stiksrud, J., Stein, S., Heinzel-Gutenbrunner, M., & Jablonski-Momeni, A. (2012). Evaluation of an intensified preventive programme aimed at 12-year-olds with increased caries risk. Journal of Public Health, 20, 151-157.
Margraf-Stiksrud, J. (2005). Psychologie in der Zahnmedizin. In F. Balck (Ed.), Anwendungsfelder der medizinischen Psychologie (pp. 168-190). Berlin: Springer.
Margraf-Stiksrud, J. (2003). Entwicklungsdiagnosstik. In H. Keller (Ed.), Handbuch der Kleinkindforschung (3 ed., pp. 1097-1124). Bern: Huber.
Margraf-Stiksrud, J. (2003). Fragebogen zur Erfassung von Zahnbehandlungsangst bei Kindern (FEZ-Ki). In J. Hoyer, Margraf, J. (Ed.), Angstdiagnostik: Grundlagen und Testverfahren (pp. 535-537). Berlin: Springer.
Margraf-Stiksrud, J. (2002). Die Furcht vor dem Zahnarzt - zum verantwortungsvollen Umgang mit Angstpatienten. In D. Groß (Ed.), Zwischen Theorie und Praxis 3: Ethik in der Zahnheilkunde (Vol. 3, pp. 99-111). Würzburg: Königshausen & Neumann.
Bach, S., & Margraf-Stiksrud, J. (2002). Welche Rolle spielen negative Kognitionen bei der Zahnbehandlungsangst? Zahnarztpraxis International, 5(3), 166-171.
Kaluza, G., Margraf-Stiksrud, J. , Wnuk, P. (2002). Reduziert der Einsatz von Musik und Hörgeschichten Zahnbehandlungsängste bei Kindern? Eine randomisierte klinische Interventionsstudie. Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift, 57, 406-410.