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Atef Botros

Current research project

A Genealogy of an Arabic Poetic of Dissent

Inspired by the political upheaval in Egypt and other Arab countries over the past few years, in particular by the emerging new aesthetics of resistance against political power (e.g. graffiti and street art, online collages, rap music), this research project attempts to open a discussion on transtextual interconnections as well as identify and trace the network of references, going back over a 100 years, in a tradition of dissent and resistance in modern Arabic literature.

Countering both political power and at times other hegemonic ideologies or powers, this modern tradition includes several literary figures from the 1960s: the Egyptian poet Amal Donqol (1940-1983), the poet and dramatist Naguib Surur (1932-1978), the huge “project” of the Egyptian poet Ahmad Fouad Najm (1929-2013), the Egyptian composer and singer Shaikh Imam Issa (1918-1995), the Iraqi poet Muzaffar an-Nawwab (b. 1932) and the Syrian dramatist Saadallah Wanous (1941-1997). Going back to the first quarter of the 20th century, the first phase within this modern tradition is evident in the work of writers like M. Beyram al-Tunsi (1893-1961) and the composer and singer Said Darwish (1892-1923). This early phase of artistic resistance was related to the anticolonial movement, culminating in the revolt of 1919 and articulating the struggle for independence and a modern liberal constitution. I would argue that the second and very rich phase of the 1960s can be understood in the specific postcolonial context, decisively shaped the Arab-Israeli conflict and the so-called intellectual crisis of the decade. The final and current phase is an ongoing product of the Arab movements which have led to upheavals in the Arab countries. 

  • Publications

    BOOKS

    (2009) Kafka - Ein Jüdischer Schriftsteller aus arabischer Sicht, Wiesbaden.

    EDITED VOLUMES

    (2006) Atef Botros (ed.), Der Nahe Osten – Ein Teil Europas. Reflektionen zu Raum- und Kulturkonzeptionen im modernen Nahen Osten, Reihe: ex oriente lux, Ergon-Verlag, Würzburg 2006.

    ARTICLES

    (2015 forthcoming) "Praise the Satan: Poetic Legacy of Dissent in Egyptian Revolutionary Aesthetics". In: Pannewick, Friederike / Khalil, Georges (eds.): "Commitment and Beyond. Reflections on the Political in Arabic Literature since the 1940s", Wiesbaden: Reichert.

    (2013) "Macht, Raum und Ikonen - Transformation des öffentlichen Raums seit der ägyptischen Revolution", in: Werner, Gabriele und Ruch, Philipp (eds.), Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik. Band I0,1, Akademie Verlag, Berlin.

    (2012)“Die Kopten nach der ägyptischen Revolution”, in: „Neue Autoritäten in der arabischen Welt? Politik und Medien nach den revolutionären Aufbrüchen“, Herder Verlag, Freiburg.

    (2012) „Reconfiguring the Past: History, Memory and Ideology in Egyptian History Textbooks between 1932 and 2009”, in: Samira Alayan-Beck, Achim Rohde and Sarhan Dhouib (eds.): Education Reform in the Middle East. Self and Other in Textbooks and Curricula, Berghahn Books, New York - Oxford.

    (2012) “Place and Memory: Writing the ‘Iraqi Place’“, in: Stephan Milich, Friederike Pannewick und Leslie Tramontini (eds.): Conflicting Narratives, War, Trauma and Memory in Iraqi Culture, Wiesbaden.

    كتاب التاريخ المدرسى المصرى كأداة لمسرحة الذكريات الجمعية  [Das ägyptische Geschichtsschulbuch als Medium der Inszenierung kollektiver Erinnerungen], in: Samira Alayan-Beck / Achim Rohde,  الإصلاح التربوي في الشرق الأوسط   الذات والأخر في المناهج المدرسية - [Schulreform im Nahen Osten - Das 'Selbst' und das 'Andere' in den Schul-Curricula], daar aš-Šrouq, Amman 2009. 

    (2009) „Ilyas Khoury“, in: H. L. Arnold (ed.): Kritisches Lexikon zur fremd­sprachigen Gegenwartsliteratur. München (edition text und kritik), Nr. 78, März 2009 (Aktualisierung eines Artikels von F. Pannewick, 2001) .

    (2007) Brecht in Ägypten, in: Gerdien Jonker, Pierre Hecker, Cornelia Schnoy (ed.), Muslimische Gesellschaften in der Moderne. Ideen, Geschichten, Materialien", Wien.

    (2006) „Wie das Summen von Bienen“ – Jüdische und islamische Traditionskritik bei Kafka, Taha Husain und al-Ma‘arri, in: Angelika Neuwirth/Andreas Islebe (ed.): Reflections on Reflections. Near Eastern Writers Reading Literature. Literaturen im Kontext. Wiesbaden, 305-330.

    (2006) Ein Teil Europas? Einleitung, in: Atef Botros (ed.), Der Nahe Osten ­– Ein Teil Europas. Reflektionen zu Raum- und Kulturkonzeptionen im modernen Nahen Osten, Ergon-Verlag, Würzburg, 1-18.

    (2006) Die Intellektuellen zwischen dem arabischen „Authentischen“ und dem europäischen „Fremden“ – Bertolt Brecht und die Konstruktion eines traditionellen Theaters, in: Atef Botros (ed.), Der Nahe Osten ­– Ein Teil Europas. Reflektionen zu Raum- und Kulturkonzeptionen im modernen Nahen Osten, Ergon-Verlag, Würzburg, 137-159.

    (2006) Die arabische Wahrnehmung des jüdischen Teils Europas am Beispiel Kafkas ideologisierter Rezeption, in: Atef Botros (ed.), Der Nahe Osten – Ein Teil Europas. Reflektionen zu Raum- und Kulturkonzeptionen im modernen Nahen Osten, Ergon-Verlag, Würzburg, 217-242.

    (2005) Literarische "Reterritorialisierung" und historische Rekonstruierung - Zur europäischen und arabischen Rezeption von Kafkas Schakale und Araber, in: Dan Diner (ed.), Leipziger Beiträge zur Jüdischen Geschichte und Kultur, Bd. 3, Leipzig.

    (2003) Die arabische Kafka-Rezeption im Kontext des antizionistischen Diskurses, in: Christof Hamann (ed.), Zur Konstruktion von Vielfalt und Fremde im Werk von Franz Kafka, Iserlohn.

    (2002) Die Rezeption deutscher Literatur in Ägypten als Teil des interkulturellen Dialoges, in: Konrad Schliephake und Ghazi Shanneik (ed.), Würzburger Geographische Manuskripte, Heft 60, Würzburg. S. 71–84.

    (2001) Was haben Beamte mit Mystikern zu tun? Das Modern-Sein und die Krise der Tradition im Werk Kafkas, in: Christof Hamann (ed.), Wege in das Textlabyrinth von Franz Kafka, Iserlohn. S. 63–80.

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