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Higher Education

Research questions

Digitization influences both research and teaching in the academy: Research questions and methods have changed and enable new ways of working in international multidisciplinary teams. Classroom communication has considerably changed – opening new pathways for self-organized and participatory forms of teaching and learning.
The project analyzes opportunities and challenges of digitization for higher education.

Researchers

  • Results

    Evelyn Korn, Non-digital competencies for a digital world – Why higher education needs Humanities and STEM disciplines, erscheint in Amerikastudien/American Studies.

    Abstract
    Forecasts on the future of the workplace abound. Their predictions vary from a „smart“, network-based and still human-centered organisation of work to scenarios that see artificial intelligence and algorithms taking over repetitive as well as complex jobs by 2030. Either way, questions arise regarding the set of skills that will be necessary for successful participation in the workplace and what role higher education will play in shaping and providing these skills.
    Currently, demand for graduates from the STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) disciplines is high in politics and industry. In addition, the workforce also needs people who are able to harness technological developments for the economy as well as for the society.
    Think tanks have described the skills necessary to establish this connection between technological progress and societal needs. They show that skills from the humanities and the social sciences are as necessary as technological abilities because future members of the workplace - and, even more important, responsible members of the society - need to contextualize technological developments. Thus, the challenge will be to combine digitalization in higher education with critical thinking, creativity, problem solving, communication, and social and ethical reflections.

    Hercher, Sophia und Evelyn Korn, Studentisches Peer-Review als Instrument von Lernbegleitung und Bewertung,  erscheint in Neues Handbuch Hochschullehre.

    Kurzzusammenfassung
    Das Peer-Review-System adressiert ein Hauptproblem großer gesellschaftswissenschaftlicher Fächer: Studierende benötigen individualisierte Rückmeldung, um ihre Reflexions-, Schreib- und Analyse­kompetenz zu entwickeln; diese Rückmeldung ist in großen Gruppen jedoch nur schwer zu leisten. Das Verfahren beteiligt Studierende in einem vorstrukturierten Feedback- und Bewertungs­system an der Gestaltung des Lern- wie des Prüfungsprozesses. Kriterien zur Bewertung wissenschaftlicher Arbeiten werden mit den Studierenden entwickelt und reflektiert. Auf diesem Weg intensivieren die Studierenden ihre Befassung mit den Kompetenzzielen der Veranstaltung und übernehmen mehr Verantwortung für den Lernprozess. Die Idee wurde im Rahmen einer Master-Veranstaltung der Volkswirtschaftslehre entwickelt und in einer Bachelor-Veranstaltung der Philosophie digital gestützt weiterentwickelt und für verschiedenen Erfahrungsniveaus der Lernenden angepasst.

  • External Funding

    External Funding by the state of Hesse with its project „Digital gestütztes Lehren und Lernen in Hessen" is gratefully acknowledged.