Marie Krämer
Research Fellow
Contact information
+49 6421 28-24978 +49 6421 28-26989 marie.kraemer@staff 1 Wilhelm-Röpke-Straße 635032 Marburg
W|02 Geisteswissenschaftliche Institute (Room: 07A02 resp. +7A02)
Organizational unit
Philipps-Universität Marburg Germanistik und Kunstwissenschaften (Fb09) Institut für MedienwissenschaftOnline Consultation
by prior arrangement per mail
Main Research Areas
▪ Audiovisual Media and memory culture(s)
▪ Institutions and Practices of Film Culture
▪ Curatorial Practices in Film and Media Art
▪ Film Heritage (tangible and intangible)
▪ Theory and Practice of Film EducationPhD Project
Cinephilia(s) Revisited: Movies - Memory - Mobilisation (in binational "cotutelle de thèse" with the Université de Lorraine, France, and with the generous support of the Université franco-allemande / Franco-German University)
CV
▪ Jun-Aug 2023 l Visiting PhD Student at the Laboratoire Lorrain de Sciences Sociales (2L2S), Université de Lorraine (German Academic Exchange Service (DAAD))
▪ Apr & May 2023 l Visiting PhD Student at the Centre for World Cinemas and Digital Cultures, University of Leeds (Initiative Lorraine Université d'Excellence (LUE))
▪ Jan-Mar & Jun-Aug 2023 l Visiting PhD Student at the Laboratoire Lorrain de Sciences Sociales (2L2S), Université de Lorraine (German Academic Exchange Service (DAAD))
▪ Nov & Dec 2022 l Visiting PhD Student at the Laboratoire Lorrain de Sciences Sociales (2L2S), Université de Lorraine (Partenariat Hubert Curien (PHC) "Procope Mobilité")
▪ since Dec 2020 l Associated Doctoral Member of the DFG Research Training Group "Configurations of Film"
▪ since Apr 2019 l Research Fellow at the Institute for Media Studies, Philipps-Universität Marburg
▪ 2018-19 l Research Fellow at the Institute for Theatre, Media and Popular Culture, Stiftung Universität Hildesheim
▪ 2017-18 l Programme Assistant (Cultural Education), German Federal Cultural Foundation
▪ 2016 l M.A. Expertise et médiation culturelle, Université de Lorraine
▪ 2011-2015 l Festival Organisation (Berlinale FORUM), Project and Conference Management (Embassy of Canada), Press and Public Relations (DOK Leipzig), Film Education and Audience Development (Cinémathèque de la Ville de Luxembourg)
▪ 2011 l M.A. Media Studies, Philipps-Universität Marburg
▪ 2010-11 l Film Curator, Ciné-club of the Maison Heinrich Heine, Fondation de l’Allemagne, Paris
▪ 2010-11 l 10-month ERASMUS Study at Université Paris-3, Sorbonne Nouvelle, and École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS)
▪ 2009 l B.A. Media Studies, Philipps-Universität Marburg
▪ 2006-2010 l Film Curator, traumakino im g-werk Marburg e.V.Publications
▪ Movie Theatre(s) of Memory: Audiovisual Traces, Reenactment, and Remediation in CINE MARROCOS (BR 2018). Research in Film and History 4 (2022), 1—14. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/18101.
▪ Kult und Nostalgie - DREI HASELNÜSSE FÜR ASCHENBRÖDEL aus medienkulturwissenschaftlicher Perspektive. Von Pionieren und Piraten - Der DEFA-Kinderfilm in seinen kulturhistorischen, filmästhetischen und ideologischen Dimensionen, ed. by Steffi Ebert and Bettina Kümmerling-Meibauer, Universitätsverlag Winter, 2021, 245—265.
▪ In Search of a Lost Cinema: Cinephilia and Multidirectional Moving Image Memory in GOLDEN SLUMBERS. Alphaville - Journal of Film and Screen Media 21 (2021), 72—88. DOI: https://doi.org/10.33178/alpha.21.04.
▪ Der große Weg (Ėsfir’ Šub, 1927). Klassiker des russischen und sowjetischen Films I, ed. by Klimczak, Peter, Christian Ostwald and Barbara Wurm, Schüren, 2020, 83—92.
▪ Cinéphilie als Film(vermittlung) im Film: François Truffauts LA NUIT AMÉRICAINE (1973). ffk Journal 4 (2019), 98—113. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/3708.
▪ Drei Haselnüsse für Aschenbrödel (Václav Vorlíček, 1973). Klassiker des tschechischen und (tschecho-)slowakischen Films, ed. by Kandioler, Nicole, Christer Petersen and Anke Steinborn, Schüren, 2018, 159—167.
▪ Fieber (Agnieszka Holland, 1981). Klassiker des polnischen Films, ed. by Kampkötter, Christian, Peter Klimczak and Christer Petersen, Schüren, 2015, 151—157.
▪ Die Kamera als Vermittlerin zwischen Mensch und Tier? Betrachtungsanordnungen und Blickbeziehungen in Denis Côtés BESTIAIRE (CAN/F 2011). Animalische Audiovisionen. Modellierungen des Tiers in Film und Fernsehen (AUGEN-Blick 60), ed. by Philipp Blum and Carlo Thielmann, Schüren, 2014, 83—100.
▪ Von Vatern, Söhnen und Töchtern: Generationenkonflikte im Filmschaffen Bertrand Taverniers. Bertrand Tavernier (Film-Konzepte 25), ed. by Karl Prümm, edition text+kritik, 2012, 33—54.
▪ Harun Farocki: Lehrer und Mentor der Neuen Berliner Schule. Bewegungen im neuesten deutschen Film (AUGEN-Blick 47), ed. by Karl Prümm, Schüren, 2010, 36—51.Conference Papers & Other Presentations
▪ upcoming: La salle de cinéma, traitement d’un sujet cinéphile dans le circuit festivalier (Webinar des Réseau de Recherche Français sur les Festivals de Film (2R3F), Université Nice Côte d’Azur/Université Toulouse Jean Jaurès/Université Paris-8 2024)
▪ Cinephilia and/as Memory in the Making: Georges Méliès at the Cinémathèque Française (Webinar "Reworking the Canon: New Research on Film Archives and Memory", Linnaeus University, Dep. for Film & Literature / IMS Memory 2023)
▪ (Movie) Theatres of Memory: Ruin Photography between Memory Work and Memory Making (7th Annual Memory Studies Association Conference, Newcastle University 2023)
▪ (Re-)Writing Film History in the Exhibition Space: The Case of Musée Méliès (IAMHIST Conference "Future [of] Archives", Université du Québec à Montréal 2023)
▪ La cinéphilie, un champ de mémoire multidirectionnel : le cas de CINEMA JENIN (Journée doctorale de l'AFFECAV, Université Paris-Cité 2022)
▪ Cinema Memory in the Making: The Case of Cinema Jenin and CINEMA JENIN - THE STORY OF A DREAM ("From Cinema Culture to Cinema Memory," Lancaster University 2022)
▪ When Videophilia Meets YouTube : BE KIND REWIND de Michel Gondry et la pratique du film suédé (Journée d'étude "Qu'est-ce que la cinéphilie aujourd'hui ?," Université Bordeaux Montaigne 2022)
▪ Passeurs et passages du patrimoine cinématographique : le cas d'HUGO CABRET (LOGOS École doctorale transfrontalière en sciences humaines, Université de Liège 2021)
▪ Between Nostalgia and Mobilisation: The Movie Theatre Ruin as Motif (NECS Conference 2021, Università degli Studi di Palermo 2021)
▪ La bande-annonce à l’ère de YouTube : paratexte publicitaire ou œuvre indépendante ? (Séminaire doctoral transdisciplinaire „Marge(s)“, Université de Lorraine 2020)
▪ Les ruines du cinéma, un motif entre nostalgie et mobilisation cinéphiliques (Research Colloquium „Arts et industries culturelles“, Université de Lorraine 2020)
▪ From Mourning to Mobilisation: The Movie Theatre Ruin as Cinephilic lieux or noeuds de mémoire? (Connecting Memories Research Initiative Symposium, University of Edinburgh 2020)
▪ Once Upon a Time, Cinema: Middle-Eastern Cinephilia as (Counter-)Memory Culture (3rd Annual Memory Studies Association Conference, Universidad Complutense de Madrid 2019)
▪ “You've Actually Gone REAR WINDOW”: La série CASTLE, un „jeu cinéphile“? (Research Colloquium „Socio-anthropologie de la culture“, Université de Lorraine 2019)
▪ Kult und Nostalgie – Drei Haselnüsse für Aschenbrödel aus filmkulturwissenschaftlicher Perspektive („Von Pionieren und Piraten: Der DEFA-Kinderfilm in seinen kulturhistorischen, filmästhetischen und ideologischen Zusammenhängen“, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg 2019)
▪ Sharing Films, Sharing Film Encounters – Cinephilia and Moving Image Memory (International Summer School “Moving Image Memory Cultures”, Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf & Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam 2018)
▪ Cinephilie 2.0? Von der Liebe zum Film in Zeiten des digitalen Wandels (31. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquium, Ruhr-Universität Bochum 2018)
▪ Deutschsprachige Kinolandschaft (Moderation of a Panel Discussion at the 9th MOP Industry Days of the Film Festival Max Ophüls Preis 2017)
▪ Blick nach Frankreich: Kinomodelle und Fördersysteme (12. Federal Congress of German Municipal Cinemas, Saarbrücken 2016 - published in: KINEMA KOMMUNAL 1/2017, VIII—XIII)
▪ Développer les publics des cinémas municipaux en Sarre-Lor-Lux (Research Colloquium „Socio-anthropologie de la culture“, Université de Lorraine 2016)Teaching
▪ Winter 2023/24 l UE „Teaching Film History - Film Museums, School Screenings, YouTube“, Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Winter 2022/23 l SE "Film Festival Studies," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Summer 2022 l SE "Nostalgia for the Coming Attraction: Film Trailers between Advertising, Memory and Participatory Culture," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Winter 2021/22 l SE "Bewegte Bilder, bewegte Zuschauer*innen - Film in Museen und Galerien," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.) (Teaching development project as part of the acquisition of the certificate "Competence for Professional University Teaching" of the University Didactic Network Central Hesse)
▪ Summer 2021 l SE "Movies, Memory, (Re)Mediation: Documentaries about Film Heritage," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Summer 2020 l UE "Restoring, Rediscovering, Reframing - Über Filmerbe schreiben," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Summer 2020 l SE „Pierre Bourdieu - Einflüsse und neue Anwendungen in der Medienwissenschaft“, Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Winter 2019/20 l SE „Film (Education) Within a Film? Cinephile Aesthetics, Receptions, and Appropriations“, Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Summer 2019 l SE „Film Festival Studies: Das Filmfestival als Forschungsfeld und Berufspraxis der Filmkulturvermittlung“, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Winter 2018/19 l SE „Kino(und)Kindheit - Kinder als Zielgruppe filmvermittlerischer Projekte und Veranstaltungen“, Universität Hildesheim, Institute for Theatre, Media and Popular Culture (B.A. & M.A.)
▪ Winter 2018/19 l Guest Lecture "Filmfestivals als kulturpolitisches Instrument", SE Filmpolitik (Prof. Dr. Wolfgang Schneider), Universität Hildesheim, Institute for Cultural Policy (M.A.)
▪ Winter 2018/19 l UE „Bewegte Bilder, bewegte Zuschauer*innen - Filmvermittlung in Museen und Galerien“, Universität Hildesheim, Institute for Theatre, Media and Popular Culture (B.A. & M.A.)
▪ Summer 2018 l UE „Bewegte Bilder, bewegte Zuschauer*innen - Filmvermittlung in Museen und Galerien“, Philipps-Universität Marburg, Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)
▪ Summer 2018 l SE "Bundes.Festival.Film. 2018 – Durchführung und Begleitung eines Filmfestivals" in cooperation with the German Children's and Youth Film Centre (KJF), Universität Hildesheim, Institute for Theatre, Media and Popular Culture (B.A. & M.A.)
▪ Summer 2018 l UE „Filmvermittlung in der Schule“, Universität Hildesheim, Institute for Theatre, Media and Popular Culture (B.A. & M.A.)
▪ Summer 2014 l PS "Waltzing with Bashir - Geschichte und aktuelle Tendenzen des Phänomens AnimaDok," Philipps-Universität Marburg, Institute for Media Studies (B.A.)Professional Memberships
European Network for Cinema and Media Studies (NECS)
Association Française des Enseignants et Chercheurs en Cinéma et Audiovisuel (AFFECAV)
Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM)
International Association for Media and History (IAMHIST)
HoMER Network (History of Moviegoing, Exhibition and Reception)
Memory Studies Association (MSA)
Réseau de Recherche Français sur les Festivals de Film (2R3R)
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