Prof. Dr. Markus Hassler

Prodekan

Kontaktdaten

+49 6421 28-24285 +49 6421 28-28950 markus.hassler@staff 1 Deutschhausstraße 10
35032 Marburg
F|12 Deutsches Haus (Raum: +1/0070)

Organisationseinheit

Philipps-Universität Marburg Geographie (Fb19) Dekanat

Universitätsprofessor, Regionalforschung/Politik

Kontaktdaten

+49 6421 28-24285 +49 6421 28-28950 markus.hassler@geo 1 Deutschhausstraße 10
35032 Marburg
F|12 Deutsches Haus (Raum: +1/0070)
bis auf Weiteres nur nach Vereinbarung!

Organisationseinheit

Philipps-Universität Marburg Geographie (Fb19) Humangeographie Regionalforschung und -politik

  • Vita

    seit 2006 Professor für Humangeographie an der Philipps-Universität Marburg, Fachbereich Geographie


    2006 Habilitation, Ruhr-Universität Bochum

    2003 Area-Prize der Royal Geographical Society (with the Institute of British Geographers)

    2000-2006 Wissenschaftlicher Assistent, Geographisches Institut, Ruhr-Universität Bochum

    2000 PhD,  University of Manchester

    1997 Diplom-Geograph, Humboldt-Universität zu Berlin
    1993-1997 Studium der Geographie, Betriebswirtschaftslehre und Südostasienwissenschaften in Berlin und Manchester
    1968 geboren in Radolfzell (am Bodensee)
  • Forschungsschwerpunkte

  • Forschungsgruppe

    Leitung

    Prof. Dr. Markus Hassler

    Wissenschaftliche Mitarbeiter*innen

    Julius Meyer
    Johannes Schmitt
    Dr. Julian Schwabe
    Olga Sorokina
    Ilka Kristi Sprakel
    Alexandra Stefanov
    Dr. Anika Trebbin



  • Publikationen (Auswahl)

    RÖHRIG, N., HASSLER, M., & ROESLER, T. (2020): Silvopastoral production as part of alternative food networks: Agroforestry systems in Umbria and Lazio, Italy. In: Journal Agroecology and Sustainable Food Systems, 2020. Doi: https://doi.org/10.1080/21683565.2020.1835783

    SCHWABE, J. & HASSLER, M. (2020): Mapping interaction patterns of German IT and engineering services for automotive applications. In: Geographica Helvetica, 75/2020: 123-134.

    RÖHRIG, N., HASSLER, M., & ROESLER, T. (2020): Capturing the Value of Ecosystem Services from Silvopastoral Systems: Perceptions from Selected Italian Farms. In: Ecosystem Services 44/2020: 101-152

    ROESLER, T. & HASSLER, M. (2019):  Creating niches – The role of policy for the implementation of bioenergy village cooperatives in Germany. In: Energy Policy, 124/2019: 95-101.
    Doi: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.07.012

    OPPENKOWSKI, M. v., HASSLER, M. & ROESLER, T. (2019): Informal markets and global value chains – the disembedding of Romanian dairy smallholders. In: European Planning Studies, 27/2019, Issue 5: 995-1012. Doi: https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1584607

    DELLMANN, N. & HASSLER, M. (2017): Wertketten in der Milchwirtschaft: die Ausdifferenzierung der Vertriebswege kleiner Käsereien in Slowenien. In: Mitteilungen
    der Österreichischen Geographischen Gesellschaft 159/2017: 243-263.

    SCHWABE, J.  & HASSLER, M. (2016): The impact of periodic air pollution peaks in Beijing on air quality governance in China. In: Die Erde 147(1): 53–65.

    ROESLER, T. & HASSLER, M. (2015): Hecken als Biomassepotenzial in regionalen Energiesystemen. In: Geographische Rundschau 67/11: 52-57.

    APPEL, A.; FRANZ, M.; HASSLER, M. (2014): Intermediaries in Agro-Food networks in Turkey: How middlemen respond to transforming market structures. In: Die
    Erde 145/3:148-157.

    HASSLER, M.; FRANZ, M. (2013): The bridging role of intermediaries in food production networks: Indian organic pepper in Germany. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie 104, 1, 29-40.

    HASSLER, M. (2012): Macroregional economic integration in Southeast Asia: AFTA and the automobile industry from a Thai perspective. In: Singapore Journal of Tropical
    Geography
    , 33 (1), S. 124-136.

    TREBBIN, A. & M. HASSLER (2012): Farmers' producer companies in India: a new concept for collective action? In: Environment and Planning A44 (2), S. 411-427.

    HASSLER, M. (2011): Localisation processes within global production networks: automobile component sourcing in Thailand. In: Die Erde, 142 (4), S. 429-442.

    APPEL, A.; FRANZ, M.; HASSLER, M. (2011): Migros Türk - ein (trans-)nationales Unternehmen und Prozesse der Globalisierung im türkischen Lebensmitteleinzelhandel. In: Geographica Helvetica 66 (4), S. 271-280.

    FRANZ, M. & M. HASSLER (2011): Globalisierung durch Supermärkte - Transnationale Einzelhändler in der Türkei. In: Geographische Rundschau63 (5), S. 28-34.

    HASSLER, M. & T. ROESLER (2010): The EU-directive on renewable energy - downscaling processes in Germany. In: Geographische Rundschau - International Edition 6 (4), S. 50-52.

    HASSLER, M. (2010): Die deutsche Bekleidungsindustrie. In: E. KULKE: Wirtschaftsgeographie Deutschlands. 2. Auflage. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, S. 157-168.

    FRANZ, M. & M. HASSLER (2010): The value of commodity biographies: integrating tribal farmers in India into a global organic agro-food network. In: Area 42 (1), S. 25–34.

    HASSLER, M. (2009): Commodity Chains. In: R. KITCHIN & N. THRIFT: The International Encyclopaedia of Human Geography. Volume 1. Oxford: Elsevier, S. 202-208.

    HASSLER, M. (2009): Variations of value creation: automobile manufacturing in Thailand. In: Environment and Planning A, 41 (9), S. 2232-2247.

    HASSLER, M. (2008): Die exportorientierte Bekleidungsindustrie Indonesiens in globalen Produktionsnetzwerken. In: E.W. SCHAMP: Globale Verflechtungen. Köln: Aulis Verlag, S. 197-210.

    FRANZ, M. & M. HASSLER (2008): Globale Produktionsnetzwerke in der Biobranche. Indischer Pfeffer für schwäbisches Biofleisch. In: Geographische Rundschau, 60 (9), S. 28-34.

    HASSLER, M. (2006): Globale und lokale Produktionsnetzwerke der balinesischen Bekleidungsindustrie. In: Geographica Helvetica, 61 (1), S. 50-58.

    GRÄFE, O. & M. HASSLER (2006): Aktuelle Ansätze einer Relationalen Humangeographie in Entwicklungsländern. Einführung zum Themenheft. In: Geographica Helvetica, 61 (1), S. 3-4. 

    HASSLER, M. (2006): The Indonesian consumer market for clothing: institutions, firms and organizational behaviors. In: Singapore Journal of Tropical Geography, Vol. 27 (2), S. 150-162.

    HASSLER, M. (2005): Home-working in rural Bali: the organization of production and labor relations. In: The Professional Geographer, Vol. 57 (4), S. 530-538.

    HASSLER, M. (2005): Global markets, local home-working: governance and inter-firm relationships in the Balinese clothing industry. In: Geografiska Annaler, Vol. 87B (1), S. 31-43.

    HASSLER, M. (2004): The geography of clothing production in Indonesia: developments in time and space. In: Asian Geographer, Vol. 23 (1-2), S. 93-108.

    HASSLER, M. (2004): Raw material procurement, industrial upgrading and labor recruitment: intermediaries in Indonesia’s clothing industry. In: Geoforum, Vol. 35  (4), S. 441-451.

    HASSLER, M. (2004): Institutional frameworks, strategic responses: marketing and distribution activities of global clothing firms in Asia. In: Journal of Asian Business, Vol. 20 (2), S. 1-12.

    HASSLER, M. (2004): Changes in the Indonesian clothing industry: trade and regulation. In: Singapore Journal of Tropical Geography, Vol. 25 (1), S. 64-76.

    HASSLER, M. (2004): ‘Governing consumption’: buyer-supplier relationships in the Indonesian retailing business. In: Tijdschrift voor economische en sociale geografie, Vol. 95 (2), S. 206-217.

    HASSLER, M. (2003): Crisis, coincidences and strategic market behavior: the internationalization of Indonesian clothing brand-owners. In: Area, Vol. 35 (3), S. 241-250.

    HASSLER, M. (2003): The global clothing production system: commodity chains and business networks. In: Global Networks, A Journal of Transnational Affairs, Vol. 3 (4), S. 513-531.

    DICKEN, P. & M. HASSLER (2000): Organizing the Indonesian clothing industry in the global economy: the role of business networks. In: Environment and Planning A; Vol. 32 (2), S. 263-280.

  • Abschlussarbeiten

    Abschlussarbeiten

    Themenvorschläge für potentielle Abschlussarbeiten können jederzeit in Einzelgesprächen erfragt werden.

    Bitte besuchen Sie hierfür die Sprechstunde. 

.

Hinweis: Bei fehlerhaften Einträgen informieren Sie bitte den zuständigen Personaldaten-Beauftragten.
1 Die vollständige E-Mail-Adresse wird nur im Intranet gezeigt. Um sie zu vervollständigen, hängen Sie bitte ".uni-marburg.de" or "uni-marburg.de" an, z.B. musterfr@staff.uni-marburg.de bzw. erika.musterfrau@uni-marburg.de.